Apple ber om ursäkt för kritiserad reklamfilm

Häromdagen lanserade Apple nya modeller av Ipad Pro och Ipad Air, men en reklamfilm för de nya pekplattorna har väckt starka reaktioner på sina håll.

I reklamfilmen Crush krossas en stor mängd föremål, däribland en trumpet, ett piano och en kamera, något som kan ses nedan:


Syftet med reklamfilmen är att visa att alla dessa prylar kan ersättas med en Ipad, men enligt kritikerna är det snarare en symbol för att modern teknik krossar den mänskliga kreativiteten.

Nu har Apples marknadsföringschef Tor Myhren bett om ursäkt för reklamfilmen och planerna på att visa Crush på tv har skrotats, rapporterar Ad Age.

Industry

Apple ber om ursäkt för kritiserad reklamfilm Read More »

Uppgifter om miljontals Dell-kunder till salu på hackarforum

Nyligen lades uppgifter om 49 miljoner Dell-kunder ut till försäljning på Breach Forums, ett ökänt forum där hackare säljer och köper data som stulits i samband med cyberattacker.

Uppgifterna omfattar bland annat namn, adresser, kundnummer och serienummer, information som kan användas vid bedrägerier.

Enligt Dells granskning har emellertid hackarna inte fått tillgång till mejladresser, telefonnummer och bankinformation, rapporterar Bleeping Computer.

Den stulna informationen omfattar åren 2017-2024, så kunder som köpt något från Dell under nämnda period uppmanas att hålla utkik efter misstänkta aktiviteter.

Security

Uppgifter om miljontals Dell-kunder till salu på hackarforum Read More »

Open AI sätter upp regler för hur AI-modeller ska bete sig

Open AI har presenterat ett utkast av Model Spec, ett regelverk för hur företagets AI-modeller ska bete sig.

Enligt de nya reglerna ska AI-modellerna hjälpa utvecklare och användare att nå sina mål. De ska dessutom vara till nytta för mänskligheten, samt följa lagar och sociala normer.

Vidare ska modellerna respektera upphovsrätten och inte ge olämpliga svar, uppmuntra till hat eller försöka få någon att ändra åsikt.

Förhoppningen är att användarna ska komma med synpunkter på reglerna och om de behöver justeras kommer nödvändiga förändringar att genomföras under det kommande året.

Generative AI

Open AI sätter upp regler för hur AI-modeller ska bete sig Read More »

Apples M4 krossar Intels processor 

Apples M4 krossar Intels processor  Read More »

Långtidstest: Ett halvår med Iphone 15 Pro Max – fortfarande bäst

Långtidstest: Ett halvår med Iphone 15 Pro Max – fortfarande bäst Read More »

Fortsatt brist på AI-chipp, men det kan finnas ett ljus i tunneln

Användningen av generativ AI fortsätter att öka kraftigt, men infrastrukturen för att stödja denna tillväxt har för närvarande en flaskhals när det kommer till utbud och efterfrågan.

Enligt en undersökning från IDC säger 66 procent av företagen i världen att de kommer att investera i generativ AI under de kommande 18 månaderna. Bland de organisationer som anger att generativ AI kommer att leda till ökade it-utgifter under 2024 kommer infrastrukturen att stå för 46 procent av de totala utgifterna. Problemet är att det råder brist på en viktig del av den hårdvara som behövs för att bygga upp AI-infrastrukturen.

Den explosionsartade utvecklingen av AI under de senaste två åren har ansträngt branschens förmåga att leverera de speciella högpresterande chipp som behövs för att driva den processintensiva verksamheten inom generativ AI och AI generellt. Det mesta av fokuset på processorbrist har legat på den kraftigt ökande efterfrågan på Nvidias GPU:er och alternativ från olika chipptillverkare som AMD, Intel och operatörer av hyperscale-datacenter, enligt Benjamin Lee, professor vid institutionen för data- och informationsvetenskap vid University of Pennsylvania.

– Det har varit mycket mindre fokus på den exploderande efterfrågan på minneschipp med hög bandbredd, som tillverkas i Korea-baserade gjuterier som drivs av SK Hynix, säger Lee.

Förra veckan meddelade SK Hynix att företagets HBM-produkter (High Bandwidth Memory), som behövs i kombination med högpresterande GPU:er för att hantera bearbetningskrav för AI, är nästan fullbokade fram till 2025 på grund av den höga efterfrågan. Priset på HBM-minnen har också nyligen ökat med 5-10 procent, drivet av betydande prispåslag och ökade kapacitetsbehov för AI-chipp, enligt analysföretaget Trendforce.

HBM-chipp förväntas stå för mer än 20 procent av det totala marknadsvärdet för DRAM-minnen från och med 2024, och potentiellt överstiga 30 procent 2025, enligt Avril Wu, analytiker på Trendforce. ”Inte alla större leverantörer har klarat kundkraven för [högpresterande HBM], vilket leder till att köpare måste acceptera högre priser för att säkra stabila och högkvalitativa leveranser”, skriver Wu i en analysrapport.

Varför GPU:er behöver minne med hög bandbredd

Utan HBM-chipp skulle minnessystemet i en server i ett datacenter inte kunna hålla jämna steg med en högpresterande processor, till exempel en GPU, enligt Lee. Det är HBM-chipp som förser GPU:er med den data som de bearbetar. 

– Den som köper en GPU för AI-beräkningar kommer också att behöva minne med hög bandbredd, säger Lee.

… Med andra ord skulle högpresterande GPU:er utnyttjas dåligt och ofta sitta stilla i väntan på dataöverföring. Sammanfattningsvis är den höga efterfrågan på SK Hynix minneschipp orsakad av den höga efterfrågan på Nvidias GPU-chipp och, i mindre utsträckning, förknippad med efterfrågan på alternativa AI-chipp från AMD, Intel och andra.

– HBM är relativt nytt och har fått ett starkt momentum på grund av vad HBM erbjuder – mer bandbredd och kapacitet, säger Gaurav Gupta, analytiker på Gartner. 

– Det skiljer sig från vad Nvidia och Intel säljer. Bortsett från SK Hynix är situationen för HBM likartad för andra minnesaktörer. För Nvidia tror jag att det finns begränsningar, men de är mer kopplade till förpackningskapaciteten för deras chipp hos gjuterierna.

Medan SK Hynix håller på att nå sina leveransgränser, ökar Samsung och Micron sin HBM-produktion och bör kunna tillgodose efterfrågan när marknaden blir mer distribuerad, enligt Lee.

De nuvarande HBM-bristerna finns främst i paketeringen från TSMC (så kallad chip-on-wafer-on-substrate eller CoWoS), som är den exklusiva leverantören av tekniken. Enligt Lee kommer TSMC att mer än fördubbla sin SOIC-kapacitet och öka kapaciteten för CoWoS med mer än 60 procent. 

– Jag förväntar mig att bristen kommer att minska i slutet av året, säger han.

Samtidigt kommer fler leverantörer av paketerings- och gjuteriteknik att gå online och kvalificera sin teknik för att stödja NVIDIA, AMD, Broadcom, Amazon och andra som använder TSMC:s chip-paketeringsteknik, enligt Lee.

Nvidia, vars produktion representerar cirka 70 procent av det globala utbudet av AI-serverchipp, förväntas generera 40 miljarder dollar i intäkter från GPU-försäljning i år, enligt Bloombergs analytiker. Som jämförelse förväntas konkurrenterna Intel och AMD generera 500 miljoner dollar respektive 3,5 miljarder dollar. Men alla tre ökar produktionen så snabbt som möjligt.

Nvidia tacklar GPU-försörjningsbristen genom att öka sin CoWoS- och HBM-produktionskapacitet, enligt Trendforce. 

”Detta proaktiva tillvägagångssätt förväntas halvera den nuvarande genomsnittliga leveranstiden på 40 veckor till andra kvartalet 2024, när ny kapacitet börjar komma online”, skriver TrendForce i sin rapport. ”Denna expansion syftar till att lindra flaskhalsarna i leveranskedjan som har hindrat tillgängligheten för AI-servrar på grund av GPU-brister.”

Shane Rau, IDC:s analyschef för halvledare, säger att även om efterfrågan på AI-chippkapacitet är mycket hög, anpassar sig marknaderna. 

– När det gäller GPU:er i serverklass ökar de utbudet av wafers, förpackningar och minnen. Det ökade utbudet är viktigt eftersom GPU:er i serverklass, på grund av sin prestanda och programmerbarhet, kommer att förbli den plattform som väljs för att träna och köra stora AI-modeller.

Kämpar för att möta efterfrågan

De globala utgifterna för AI-fokuserade chipp förväntas uppgå till 53 miljarder dollar i år – och mer än fördubblas under de kommande fyra åren, enligt Gartner Research. Det är därför ingen överraskning att chipptillverkarna lanserar nya processorer så fort de kan.

Intel har tillkännagivit sina planer för chipp som syftar till att driva AI-funktioner med sina Gaudi 3-processorer, och har sagt att dess Xeon 6-processorer, som kan köra RAG-processer (retrieval augmented generation), också kommer att vara viktiga. Gaudi 3 GPU är specialbyggd för att träna och köra massiva stora språkmodeller (LLM) som ligger till grund för generativ AI i datacenter.

Samtidigt presenterade AMD sin MI300 GPU för arbetsbelastningar i AI-datacenter under sitt senaste vinstsamtal, vilket också har god dragkraft på marknaden, enligt IDC:s Mario Morales, som tillägger att analysföretaget följer över 80 halvledartillverkare som utvecklar specialiserade chipp för AI.

På mjukvarusidan av ekvationen utvecklar LLM-skaparna också mindre modeller som är skräddarsydda för specifika uppgifter; de kräver färre bearbetningsresurser och förlitar sig på lokala, proprietära data – till skillnad från de massiva, amorfa algoritmerna som kan skryta med hundratals miljarder eller till och med mer än en biljon parametrar.

Intels strategi framöver är liknande: företaget vill möjliggöra genAI på alla typer av datorenheter, från bärbara datorer till smarta telefoner. Intels Xeon 6-processorer kommer att innehålla vissa versioner med inbyggda neurala processorenheter (NPU:er eller ”AI-acceleratorer”) för användning i arbetsstationer, pc och edge-enheter. Intel hävdar också att deras Xeon 6-processorer kommer att vara tillräckligt bra för att köra mindre, mer anpassade LLM:er.

Men utan HBM skulle dessa processorer sannolikt få svårt att hålla jämna steg med generativ AI:s höga prestandakrav.

Computer Components

Fortsatt brist på AI-chipp, men det kan finnas ett ljus i tunneln Read More »

Tillverkningsindustrin extra utsatt för cyberattacker

Tillverkningsindustrin är den bransch i Norden som ligger i topp när det gäller cyberattacker enligt en ny rapport från cybersäkerhetsföretaget NTT Security. 34 procent av alla offer för cyberattacker tillhör den sektorn och i 68 procent av de attackerna läckte uppgifter ut. 

Näst mest drabbat är tekniksektorn, 18 procent och därefter kommer detaljhandeln, 14 procent, finanssektorn, 11 procent, och transportsektorn, 7 procent. 

Även globalt toppar tillverkningsindustrin listan över flest cyberattacker med 26 procent – före tekniksektorn, 21 procent, och finanssektorn, 11 procent. 

– Eftersom tillverkningsindustrin är en så pass stor och viktig del av det svenska näringslivet är det extremt allvarligt att den är så pass utsatt för cyberattacker. Den här industrin genomgår en digitalisering och när allt fler system och enheter blir uppkopplade uppstår nya ytor för sårbarheter. Cybersäkerheten behöver prioriteras högre i allmänhet och det är särskilt viktigt för tillverkningsindustrin att cybersäkerheten håller jämna steg med satsningarna på digitalisering, säger Fredrik Olsson, Europachef på NTT Security i en kommentar. 

Security

Tillverkningsindustrin extra utsatt för cyberattacker Read More »

Microsoft börjar fasa ut ”klassiska” Teams

Sju år efter lanseringen av Teams har Microsoft presenterat planer på att dra tillbaka den ursprungliga, ”klassiska” versionen av teamchattappen. Support för Teams classic kommer att upphöra den 1 juli och den kommer att avvecklas ett år senare; vid den tidpunkten kommer användarna inte att kunna komma åt den äldre klienten. 

Microsoft släppte den nya 2.1-versionen av Teams i oktober förra året efter flera månader i förhandsversion och hävdade att den nya appen är dubbelt så snabb och använder cirka 50 procent mindre minne än sin föregångare. 

Draget är den största förändringen av samarbetsapplikationen sedan den kom 2017 för att ta sig an rivalen Slack. Sedan dess har Teams nått 320 miljoner månatliga användare, enligt färska uppgifter, efter att ha dragit nytta av den stora ökningen av videomöten under pandemin. Med det sagt har det inte alltid varit omtyckt av användarna.

Medan de två Teams-versionerna har samexisterat under de senaste månaderna, beskrev Microsoft nyligen sin tidsplan för att fasa ut classic Teams på sin admin-webbplats. När supporten upphör kommer inga nya funktioner att läggas till framöver och Microsoft kommer att sluta hjälpa kunder att lösa supportfrågor. I det här skedet kommer kunderna att börja få meddelanden i appen som informerar dem om att deras version av Teams är föråldrad. Supportavslutet var ursprungligen planerat till den 31 mars, men sköts sedan upp.

Användare kommer inte att kunna komma åt eller använda classic Teams från och med den 1 juli 2025. De som använder classic Teams på Windows 7, 8, 8.1 och macOS Sierra kommer att se slutet på tillgängligheten inträffa tidigare, den 23 oktober 2024. 

Även om det finns fördelar med den nya versionen av Teams, kommer vissa funktioner också att försvinna.  

Nyligen beskrev Microsoft en mängd förändringar som användarna kan märka när de flyttar till de nya Teams. Några av dem handlar om nya sätt att komma åt befintliga verktyg, liksom flera mindre funktioner som inte längre kommer att vara tillgängliga: aktivitetsfliken i Teams chatt och Adaptive Card-baserade flikar i personliga appflikar, till exempel.

Tidsramen för att pensionera den gamla Teams-appen verkar abrupt, enligt Raúl Castañón, analytiker på 451 Research, och Microsoft verkar sätta press på kunderna att uppdatera till den nya versionen. 

– Vissa företag kan vara långsamma med att gå över till den nya appen eftersom de kanske har planerat att uppdatera vid ett senare tillfälle, eller för att de kanske vill vänta tills Microsoft har arbetat bort programvarubuggar från de första versionerna, säger han. 

Classic Teams är en av flera Microsoft-produkter som är på väg mot slutet av sin support. Windows 10-användare kommer inte längre att få säkerhets- eller teknisk support från och med den 14 oktober 2025, då Microsoft uppmanar användare att migrera till Windows 11. Microsoft kommer även att avsluta supporten för Office 2016 och 2019, samt relaterade produktivitetsservrar, samma dag.  

Collaboration Software

Microsoft börjar fasa ut ”klassiska” Teams Read More »

Apple blinkade först – hur kan reklam väcka sådana känslor?

Apple blinkade först – hur kan reklam väcka sådana känslor? Read More »