Tesla slog Porsche – är återigen ”kingen i ringen”
Jätten redo att satsa miljarder på havsbaserad vindkraft i Sverige
Hungriga danskar köper ny svensk konsultmäklare

Danska konsultmäklaren Emagine växlar upp i Sverige genom köpet av Quality Sourcing.
Över 5 300 incidenter anmäldes till IMY förra året – men mörkertalet är stort

I Sverige anmäls färre personuppgiftsincidenter än i våra nordiska grannländer i förhållande till folkmängden. Integritetsskyddsmyndigheten tror att det finns en betydande underrapportering.
Excel-blunder fick Österrikes socialdemokrater att utse fel partiledare

Förde in de räknade rösterna i fel kolumn.
Du behöver inte en ny Mac Pro, men det gör Apple
Apples övergång till eget kisel är fullbordad, nu när nya Mac Pro äntligen har presenterats. Men faktum är att Apple uppfyllde sin deadline förra året när man lanserade Mac Studio – en dator som för många kunder fyllde Mac Pros roll som en Mac med mest processorkraft. När det gäller den stora marknaden kunde Apple inom två år tillhandahålla Mac-datorer med sitt eget kisel för i stort sett alla användningsområden.
Mac Pro är en dator som väldigt få kunder faktiskt kommer att överväga att köpa. Apple kunde förmodligen ha tagit bort Mac Pro från sortimentet efter att Mac Studio lanserades och få skulle ha klagat. Men efter debaclet med “papperskorgen” (Mac Pro 2013) är Apple helt klart medvetna om att dessa få kunders behov är extremt viktiga. Det handlar inte bara om att de behöver kraftfulla processorer och GPU:er, PCIe-kortplatser för expansionskort och stöd för flera högupplösta skärmar. Det handlar om att de vill att en Mac ska kunna göra pc-saker.
Det är därför Apple har återinfört Mac Pro Tower-designen från 2019 – och faktiskt fortfarande använder samma hölje för M2 Ultra-modellen. Även om det kan vara en besvikelse för oss vanliga människor att den nya Mac Pro har samma design som Intel-modellen, så behövde den egentligen inte förändras. Och viktigast av allt är att nya Mac Pro bokstavligen kan skjutas in på samma plats som den gamla Mac Pro, oavsett om det är på ett skrivbord eller i ett serverrack.
Mac Pro är den mest nischade av nischer. Den säljs inte i tillräckligt stora upplagor för att drastiskt påverka Mac-försäljningen, och de företag och användare som köper en Mac Pro kommer inte att byta ut den på flera år. Men på pc-marknaden, där Apple framhåller kraften i sitt kisel, behöver företaget Mac Pro för att komplettera en bild som visar hur Mac-serien kan passa användare från de mest grundläggande till de mest krävande professionella. Den måste tillfredsställa de användare som vill ha en Mac men behöver en PC.
Apples nya Mac Pro är långt ifrån den Intel-modell som den ersätter. Den kostar 10 000 kronor mer i det lägre prissegmentet och 400 000 kronor mindre i det högre prissegmentet. Den har inte arbetsminne som kan uppgraderas av användaren. Det finns inga riktigt feta grafikkortsalternativ när du konfigurerar den. Afterburner-kortet som var en uppgradering för 20 000 kronor är nu standard – och Apple säger att M2 Ultras mediamotor motsvarar sju sådana kort.
Men Mac Pro är fortfarande Mac Pro – och nu är den helt och hållet Apples. Mac Pro är lite som körsbäret på toppen av den utsökta glass som är Mac-serien. De flesta användare som behöver den kraft som en Mac Pro ger kan vända sig till Mac Studio, som finns tillgänglig med samma M2 Ultra-chip, minne och lagring. Det handlar om PCI-kortplatser, som är begränsade till ljud- och video, nätverk och lagringskort. Mac Pro framstår mer än någonsin som en överflödig kvarleva från äldre tider.
Men Mac Pro är inte en oviktig del av Apples sortiment. Även om Mac Pro har samma prestanda som Mac Studio har den en viktig uppgift: Att se till att de mest krävande användarna inte byter plattform.
Originalartikel från Macworld.com
Översättning och bearbetning: Mikael Lindkvist
Airpods får flera nyheter i höst
Under måndagens WWDC-keynote passade Apple på att berätta om en stor mjukvaruuppdatering som når Airpods i höst. Den kretsar kring olika funktioner som gör Airpods bättre på att sortera ut bakgrundsljud och anpassa ljudbilden till kringmiljön.
Andra generationens Airpods Pro får smaka från den största nyhetssleven. Här rör det sig om tre nya funktioner: Adaptive Audio, Personalized Volume och Conversation Awareness. Det förstnämnda blandar transparens och brusreducering baserat på omgivande ljudförhållanden och optimerar ljudbilden därefter.
Personalized Volume använder maskininlärning för att finjustera lyssningen utifrån omgivning, men också efter lyssnarens önskemål över tid.
Den sista nyheten, Conversation Awareness, sänker volymen och förstärker röster som befinner sig framför Airpods-bäraren, samtiditt som brus i bakgrunden reduceras.
Ytterligare nyheter omfattar uppdaterad automatisk växling, som snabbar upp anslutningen mellan Apple-enheter. En annan funktion, Mute or Unmute, kommer till Airpods Pro (gen 1,2), Airpods (gen 3) och Airpods Max. Denna låter användaren trycka på skafter eller Digital Crown på Airpods Max för att snabbt slå av eller på mikrofonen.
En betaversion av den nya mjukvaran släpptes för utvecklare redan i samband med WWDC, och når användarna senare i höst.