Techjättar i stort samarbete om AI-kompetens

Cisco och åtta andra företag meddelar att de kommer att bilda AI-Enabled ICT Workforce Consortium, en plattform för att dela generativ AI-kunskap och expertis bland arbetskraften, och för att hjälpa arbetstagare att få kompetens som är relevant för de nya AI-centrerade jobben i morgon.

I ett officiellt uttalande säger företagen att den första uppgiften blir att skapa en bred rapport om AI-expertis bland arbetstagare, som också kommer att ge ”handlingsbara insikter” för företag och deras anställda.

Tillsammans med Cisco är medlemmarna i konsortiet Eightfold, Accenture, Google, IBM, Indeed, Intel, Microsoft och SAP.

Enligt Guy Diedrich, senior vice president och global innovation officer på Cisco, är de första stegen mot en verklig insikt i frågan om AI-relaterade färdigheter hos arbetskraften och omskolning av arbetstagare vars jobb sannolikt kommer att påverkas av AI:s framfart, sannolikt integrationen av befintliga erfarenheter hos konsortiets medlemsföretag.

– AI har varit inbyggt i vår utrustning i över ett decennium, så det är inget nytt för oss, säger han. 

– Men vi har just nu en bransch där vi befinner oss i ständig förändring.

En sak som redan verkar klar, tillägger Diedrich, är att det finns en märkbar skillnad mellan jobb som är mer benägna att påverkas av gradvis mer kapabel AI och de som inte gör det.

– En av de saker vi kan anta är att färdigheter som är mer rutinmässiga, mer repetitiva till sin natur, kommer att lämpa sig för AI, säger han. 

– De färdigheter som kräver mycket kreativt tänkande, mycket problemlösning, kommer att framstå som de som är avgörande för företagen framöver.

– Det är dessa roller som kommer att definiera hur AI används framöver, säger Diedrich.

Att förstå hur AI-kunskapen ser ut i företaget är också avgörande för att kunna ta itu med ett av de mest uppenbara problemen med AI-system: partiskhet. En del av idén med konsortiet, och dess uppdrag att sprida information om AI, är enligt Diedrich att få in en mer varierad uppsättning intressenter i AI-världen.

– Om vi inte gör det kommer vi bara att ta våra fördomar och låta dem fortleva på ett mer effektivt sätt genom AI, säger han. 

– Och det kan vi bara inte göra. Vi måste ha en mångfald av människor runt bordet, och det börjar med kompetensutveckling.

Enligt Nicole Helmer, som är global chef för utvecklingsinlärning på SAP, kommer konsortiet att konsolidera befintliga insatser bland medlemsföretagen, varav vissa redan är i full gång.

– Inom SAP har vi redan en hel del utbildning om AI, men vi har också ett initiativ för digital kompetens som inkluderar en kostnadsfri kurs om AI, säger hon och berättar att 96 000 personer redan har börjat delta i den kursen.

Helmer menar att farhågorna för att AI helt enkelt ska göra att många jobb försvinner är överdrivna – ”teknik skapar i allmänhet fler jobb än den förstör” – men att HR-chefer måste ta ledarskapet när det gäller omskolning och andra förändringar på marknaden.

– Jag tror att de förändringar vi kommer att se handlar om AI-kompetens på samma sätt som vi har sett att arbetskraften har blivit digitalt kompetent under de senaste decennierna, säger Helmer.

Gruppens första rapport är planerad att släppas i sommar. Enligt Diedrich är den nuvarande planen att resultaten ska göras tillgängliga för allmänheten.

Careers, Industry