Apple illa ute i Kina – Iphone-försäljningen rasade med 19 procent

En ny rapport från Counterpoint visar att Apples smartphoneförsäljning i Kina minskade med 19,1 procent under första kvartalet 2024 jämfört med samma period under 2023. Apples andelar av smartphonemarknaden i landet föll också från 19,7 procent under första kvartalet 2023 till enbart 15,7 procent i år.

Detta gör att Apple nu glidit ner från första till tredje plats på världens största smartphonemarknad, efter kinesiska Honor med 16,1 procent och kinesiska Vivo med 17,4 procent.

Under kvartalet växte hela den kinesiska smartphonemarknaden med 1,5 procent jämfört med förra året. Huawei ökade med hela 69,7 procent under perioden vilket gör att det kinesiska företaget nu står för 15,5 procent av marknaden, vilket är nästan lika mycket som Apple.

“Huaweis återkomst har direkt påverkat Apple i premiumsegmentet. Dessutom har suget för nya ersättningsprodukter från Apple varit något dämpat jämfört med tidigare år”, säger Counterpoints senior research analyst, Ivan Lam, i ett pressmeddelande.

Industry, Mobile