Det börjar inte bra när det första jag ser är att automaten för könummer är trasig, men jag tänker att jag trots allt ska besöka en av Apples shop-in-shops, ni har säkert sett dem; en del av teknikvaruhuset har en viss reminiscens med en Apple Store och de brukar vara bemannade med personal från och tränad av Apple.
Jag är på besök för att köpa en Apple Watch SE, då jag ska göra några guider runt de olika Apple Watch som finns. Jag navigerar fram till Apples shop-in-shop och ser att den är obemannad. Däremot ränner det omkring ett par säljare klädda i företagets färger (blått och grönt). Men ingen kommer till min undsättning.
Efter tio minuters väntade släntrar jag över till avdelningen för övriga datorer och frågar en säljare, klädd i en Microsoft-tröja, om han kan hjälpa mig med mitt köp av en Apple Watch SE 2:a generationen i färgen midnattsblått – jag vet exakt vad jag ska.
”Eh, jag jobbar för Microsoft, jag kan inte hjälpa dig. Fråga någon annan”, säger han.
”Vem då?” undrar jag. ”Det finns inga andra därute.”
”Jamen kolla med han som står där borta”, säger han och gestikulerar mot en säljare som verkar ansvara för mobiler.
Sagt och gjort, jag går dit, tar en nummerlapp. Det visar sig att det är fem personer före mig. Damen som han håller på att hjälpa tar evigheter på sig. Jag klandrar henne inte, det är mycket att fråga om när man tecknar ett nytt abonnemang.
*djup suck*
Jag går tillbaka till Apple-området och väntar. Samtidigt ser jag att det står fyra säljare och pratar borta vid den andra datoravdelningen. Jag har alltså nu väntat i över 20 minuter på att få hjälp. Det är inte heller särskilt mycket folk inne i butiken. Dessvärre är det inte mycket personal heller och den som finns där verkar inte särskilt hjälpsam.
Åt helvete med olika plattformar tänker jag stegar bort till de fyra anställda som är inbegripna i någon diskussion. ”JAG VILL KÖPA EN APPLE WATCH SE 2:A GENERATIONEN I MIDNATTSBLÅTT” säger jag argt och möts tre par oförstående blickar. Den fjärde fattar att han har en boomer som nått gränsen av sitt tålamod och säger att han kan hjälpa mig.
Men inte fan får jag någon klocka! Jag måste gå till kassan (det gick inte betala inne i butiken) för att återigen köa, betala, och sedan vänta ytterligare fem minuter innan jag får den i handen.
Kära teknikvaruhus (om ni undrar vilket kan jag säga att det rimmar på ”Elgiganten”), det finns något som heter service. Det går att konkurrera med service – inte bara med pris! Ert kundmottagande är uselt på molekylär nivå! Och det är inte bara personalens fel! Hur ska 10-15 personer, utspridda på några tusen kvadratmeter varuhus, kunna hjälpa alla kunder?
Nej, ni har nu förlorat en kund och ni kommer att förlora fler om ni inte inser att service kan vara lika attraktivt eller till och mer som lågt pris. Varje gång jag har varit hos Apple Store i Täby går jag därifrån nöjd och glad.
Och det är dit jag kommer att styra mina steg nästa gång jag ska köpa något från Apple. Det kostar ett par hundralappar mer och butiken ligger 30 kilometer ifrån mig. Men det är värt såväl pengarna som min tid.