Nu ska mjukvaran bakom postskandalen bytas ut

Den så kallade “Post Office Scandal” har beskrivits som den största rättsskandalen i Storbritanniens historia och handlar om att hundratals postmästare under 15 års tid åtalades för bokföringsbrott eller stöld, när det i själva verket var mjukvaran Horizon från Fujitsu som rapporterat fel siffror. Händelserna blev aktuella på nytt tidigare i år på grund av dramaserien Mr Bates vs The Post Office som beskriver de drabbades kamp mot brittiska postverket.

Nu rapporterar The Register att Post Office ska byta ut Horizon, som togs i bruk 1999, mot nya systemet New Branch IT, och letar efter leverantörer som är intresserade av att jobba på det.

“Även om Post Office ansvarar för övergripande programhantering, strategi och arkitektur har man ett krav på att samarbeta med tredje parter för att hjälpa till att skapa den nödvändiga lösningen”, skriver myndigheten i ett officiellt dokument och fortsätter.

“Denna upphandling är därför utformad för att identifiera och utse lämpliga partners till en liten panel av leverantörer av sådana tjänster. Arbetet kommer att tilldelas genom mini-tävlingar inom panelerna antingen på tid och material eller fast pris beroende på karaktären av arbetspaketet.”

Fujitsu har gått med på att inte lämna några anbud för arbeten i den offentliga sektorn i Storbritannien fram tills dess att pågående utredningar avslutats.

Enterprise Applications