Nuförtiden är det enkelt att förstå Mac-sortimentet. Apple har två typer av Macbook-datorer i två olika storlekar. Det finns 14-tums och 16-tums Macbook Pro och 13-tums och 15-tums Macbook Air. Bägge är tydligt åtskilda; Pro-modellerna har större skärmar och snabbare processorer – men till ett högre pris.
Apple arbetar nu enligt Bloombergs Mark Gurman för att få samma tydlighet till Ipad. Till att börja med vill de minska förvirringen mellan Ipad Pro och Air. Pro-modellerna är redo för förändringar, inklusive en oled-skärm, uppdaterad design, M3-chip och nytt Magic Keyboard.
När det gäller skärmstorlekar kommer de två modellerna att vara sig lika. Ipad Air släpps i storlekarna 10,9 respektive 12,9-tum, medan Pro kommer att vara 11 och 13 tum. Detta speglar tillvägagångssättet med Macbook Air och Pro, där den senare modellen har en något större skärm.
Ipad Air kommer att vara mindre än Pro-modellerna, men det innebär även en förbättring jämfört med standard Ipad. Den kommer att ha två skärmstorlekar och en M2-processor, vilket gör den överlägsen den 10:e generationens modell – en produkt som inte kommer att uppgraderas förrän långt senare.
När 11:e generationens Ipad släpps kommer Apple även fasa ut den nionde generationen Ipad, som fortfarande har en hemknapp och stor ram runt skärmen. Ipad mini kommer också att få en uppdatering senare med en snabbare processor.
Avvecklingen av den nionde generationens Ipad bör i slutändan låta Apple sakta fasa ut några av sina äldre pennor, vilket ytterligare städar upp sortimentet.
Det skulle onekligen vara enklare att bara ha Pro och Air. Men Apple behöver en billigare modell, enligt Gurman, för att sälja in på utbildningsmarknaden, annars riskerar de att tappa mer mark till Chromebooks.
Den stora frågan är om detta räcker för att återuppliva tabletkategorin. På kort sikt kommer nya modeller till högre pris att generera mer intäkter. Men i det långa loppet är en Ipad-comeback allt annat än säker – särskilt när de måste konkurrera med Macbooks med pekskärm om några år.
Gurman avslutar med att skriva att de nya Pro- och Air-modellerna lanseras i mars månad.