Trots satsningar är de allra flesta företagsledare skeptiska till AI-hajpen

En ny undersökning som genomförts av Boston Consulting Group (BCG) visar att nio av tio företagsledare fortfarande är skeptiska till hajpen eller har endast gjort småsakliga experiment med generativ AI. Enligt företagsledarna är det följande aspekter som främst hindrar företagets utveckling inom generativ AI:

1. Brist på talanger och kompetens bland anställda (62 procent)

2. En oklar plan för hur AI- och generativ AI ska användas och investeringsprioriteringar kopplat till det (47 procent)

3. Avsaknad av strategi för ansvarsfull AI och generativ AI (42 procent)

– Det har varit en brant inlärningskurva för de allra flesta när det gäller generativ AI och många vill invänta att “hypen” har lagt sig innan de investerar i bred omfattning. Vårt råd till företagsledare är att utveckla en egen nyanserad bild både kring utvärderade användningsområden och framgångsfaktorer kring införande, säger Carin Forsling, managing director och partner på BCG Sverige, i ett pressmeddelande, och fortsätter.

– Det finns en risk med att vänta allt för länge och därmed hamna långt efter de som varit tidiga med att experimentera och lära sig att realisera värdet av generativ AI i sin verksamhet.

Av de svarande företagsledarna i undersökning planerar 71 procent att öka sina teknikinvesteringar under 2024. 85 procent planerar att öka sin budget för AI och generativ AI och 54 procent förväntar sig att generativ AI ska generera kostnadsbesparingar redan i år, främst genom produktivitetsvinster inom drift, kundservice och IT.

BCG:s undersökning är baserad på svar från 1 400 företagsledare på 50 olika marknader om hur de planerar att använda AI i sin verksamhet under 2024.

Generative AI