De flesta av Apples produkter är lätta att förstå, även när de är helt nya. Kunderna 2007 kanske inte kände till smartphones, men de förstod konceptet med en mobiltelefon: Iphone var en telefon, fast bättre. Ipad var en Iphone, fast större. Till och med Apple Watch hade ett tillräckligt liknande prejudikat av armbandsur att falla tillbaka på.
Men Vision Pro, som kommer att kunna för beställas på fredag, om du befinner dig i USA, är en helt annan sak. Apple kommer inte bara att behöva sälja produkten, de kommer att behöva sälja hela produktkategorin till kunder som aldrig tidigare har provat ett vr-headset. Och det är ingen lätt uppgift för stressade butiksanställda som hoppas kunna sälja en produkt för 44 000 kronor (3 500 dollar är cirka 35 000 kronor, lägg på moms på det och det blir 44 000 kronor).
Med detta i åtanke har företaget tagit fram en djupgående säljdemo som säkerställer att potentiella köpare får bästa möjliga upplevelse av enheten. Till skillnad från den korta genomgång och funktionsdemo som är tillgänglig för den genomsnittliga besökaren som visar intresse för en Macbook eller Homepod, kommer detta att pågå i hela 25 minuter.
I sitt senaste nyhetsbrev Power On skriver Mark Gurman att Apple har förberett “sin mest sofistikerade säljpitch någonsin” inför lanseringen av Vision Pro. Det börjar med en ansiktsskanning för att säkerställa rätt ljusförsegling och att pannbandet får perfekt passform, följt av, vid behov, en andra skanning för att välja lämpliga linser, en grundläggande introduktion till enhetens kontroller och gränssnitt samt några kalibreringsövningar.
När allt detta är avklarat kan den faktiska demonstrationen börja. Den potentiella kunden guidas genom en process i fyra steg där de får titta på stillbilder, panoramabilder, “spatiala” 3d-bilder, video, filmer och sportklipp, bläddra igenom webbsidor i Safari, ordna appfönster och testa några appar från tredje part. Målet är att skapa en upplevelse som är “fängslande, men inte utmattande – och som helst får dem att längta efter mer.” Det kan också vara relevant att vissa butiksanställda, enligt Gurman, har klagat på trötthet och svettningar efter en halvtimmes användning av Vision Pro, så alla demonstrationer bör helst avbrytas innan de når den punkten.
Det återstår att se hur väl Apples befintliga nätverk av butiker kommer att klara av den logistiska huvudvärk detta kommer att skapa: om en utbildad medarbetare ska sättas ur spel i en halvtimme varje gång någon visar intresse för Vision Pro, kommer det då att finnas tillräckligt med anställda kvar för att ta hand om alla andra? Kommer det ens att finnas tillräckligt med testenheter till hands? Gurman säger att de största butikerna kan ha mer än ett dussin, men att det kan bli svårare för de mindre butikerna. Det knepiga här är att Apple förväntar sig en initial ökning av intresse, följt av en nedgång, så eventuella förändringar i butiksinredningen måste vara tillfälliga.
Tack vare sin höga prislapp förväntas Vision Pro inte sälja i stora mängder, men kommer ändå förmodligen att sälja slut på fredag. Men på längre sikt hoppas Apple att Visions ekosystem av produkter kommer att ta över från Iphone, och då kommer demonstration av headset att bli det huvudsakliga jobbet för Apple Store-anställda. Så i slutändan kan det här bli ett trevligt problem.
Översatt av Petter Ahrnstedt