Priserna för zero-days skjuter i höjden

Startupen Crowdfense har nu uppdaterat sin prislista för vad företaget är villigt att betala för olika dagnollattacker för mobiler, webbläsare och meddelandetjänster. Det hela uppmärksammades först av Techcrunch.

Crowdfense affärsmodell är att köpa kunskap om dagnollattacker och sedan sälja den vidare till andra organisationer, såsom myndigheter, som behöver attackverktygen för att spåra eller spionera på kriminella.

I den uppdaterade prislistan går det att se att Crowdfense är villiga att betala 5 och 7 miljoner dollar, motsvarande mellan 52 och 74 miljoner kronor, för en dagnollattack som gör det möjligt att ta sig in i en Iphone. Företaget erbjuder också 5 miljoner dollar för en dagnollattack till Android, 3 miljoner dollar för en till Chrome, 3,5 miljoner dollar för en till Safari, 3 miljoner för en till Whatsapp och 5 miljoner dollar för en till Imessage.

Priserna kan jämföras med Crowdfense prislista från 2019 där företaget som mest erbjöd 3 miljoner dollar för en dagnollattack till Android eller IOS. De ökade priserna spåras till att de olika mjukvaruprodukterna blivit säkrare med tiden och därmed svårare att hacka.

Security