Microsoft har avslöjat ett antal viktiga detaljer om den nya versionen av Office som släpps senare i år. Bland dessa finns en särskilt glädjande nyhet för de som inte vill registrera sig för en återkommande prenumeration.
Den kommersiella förhandsversionen av Office LTSC 2024, skriver Microsoft i ett blogginlägg, kommer att släppas i april före den allmänna lanseringen senare under 2024. Office LTSC, eller Long-Term Servicing Channel, är den version av Office som är avsedd för kommersiell och offentlig användning i specialist- och nischområden där enheter kanske inte har tillgång till internet, eller där programuppdateringar inte är önskvärda: till exempel i tillverknings- eller laboratorier. Den säljs inte i butiker och är endast tillgänglig för volymköp.
Blogginlägget tar dock även upp den mer konventionella konsumentversionen av Office 2024, som också kommer senare i år. För Apple-användare är det viktigt att Microsoft bekräftar att det kommer att finnas en Mac-version tillsammans med Windows-versionen, och att den kommer att finnas tillgänglig som en “enhetsbaserad ‘evig’ licens med stöd i fem år.” Det innebär att du kommer att kunna köpa Office för Mac 2024 för en engångsavgift och få uppdateringar fram till 2029.
Microsoft har varit något inkonsekventa med sitt lanseringsschema för Office med de senaste versionerna 2021, 2019, 2016 och 2011. Lanseringen av Microsoft 2024 som en fristående version är viktig eftersom det har varit oklart om Microsoft skulle lansera ytterligare en version utan abonnemang.
Medan LTSC-versionerna av Office kommer att få prisökningar på “upp till 10 procent vid tidpunkten för allmän tillgänglighet”, förväntas konsumentversionerna förbli oförändrade.
Som alltid gör Microsoft det helt klart att de skulle föredra om kunderna valde en prenumerationsmodell. I hela blogginlägget hänvisas det till den överlägsna funktionsuppsättningen, säkerheten, AI-kapaciteten som Microsoft 365/Office 365 erbjuder. Microsoft framhåller till och med dess lämplighet för vissa situationer där LTSC-versionen kan tyckas vara det självklara valet, till exempel på ubåtar.
Detta är förståeligt eftersom programvaruföretag älskar återkommande intäkter. Men vi misstänker att många användare kommer att föredra engångsköp och för dessa potentiella kunder är detta verkligen en god nyhet.
Översatt av Petter Ahrnstedt