I Mark Gurmans senaste nyhetsbrev Power On skriver han att Apple försöker lösa problemet genom att fylla det med funktioner som spel, träningstjänster, och virtuella mötesrum, i hopp om att konsumenterna kommer att hitta något de gillar. En liknande strategi användes när de lanserade Apple Watch, där de också presenterade en lång lista med funktioner för att attrahera användare, något som Gurman är skeptisk till.
När Apple Watch presenterades 2014 beskrev Tim Cook den som en klocka, en träningsmätare, ett sätt att skicka personliga meddelanden till andra Apple Watch-ägare och mycket mer. Bland annat pratade han om att använda den som en Apple TV-fjärrkontroll, en kamerasökare för Iphone samt walkie-talkie. Numera är det hälsa och träning som står i fokus för Apple Watch.
Bland de förväntade funktionerna i det kommande headsetet finns möjligheten att köra Ipad-appar i blandad verklighet, en wellness-app för meditation, möjlighet att titta på sport i virtuell verklighet, avancerade videokonferenser och virtuella mötesrum med mera. Huruvida det kommer att göra headsetet attraktivt för konsumenterna återstår att se.
När började utveckla ett headset för cirka sju år sedan anställde de en före detta ingenjör från NASA som hade använt förstärkt och virtuell verklighet för att utforska Mars. Den stora frågan på den tiden: Varför skulle en vanlig konsument behöva en sådan enhet? En fråga som, enligt Gurman, fortfarande är obesvarad.