Huvudnumret på Apples WWDC-keynote den 5 juni kommer enligt uppgift att vara Reality Pro, ett ar-headset som försöker göra det som Meta, Microsoft, Magic Leap och andra inte har lyckats med: att göra förstärkt verklighet till en livskraftig och populär plattform. Spänningen är påtaglig, men detta är inte Iphone eller Ipad. Och enligt en ny rapport har det en mycket stor chans att misslyckas.
I torsdags publicerade Bloombergs Mark Gurman en omfattande rapport baserad på anonyma källor från personer involverade i headsetet. Mycket av det som står i Gurmans artikel har rapporterats tidigare, men han ger en omfattande inblick i den förändrade visionen för projektet och osäkerheten inom företaget om hur framgångsrikt det kan bli. Några av de viktigaste punkterna i rapporten är följande:
- Apple kommer att ge headsetet varumärket Reality. De flesta rapporter säger att denna första modell kommer att vara den mer avancerade Reality Pro, medan den mer prisvärda Reality Once släpps 2025.
- Apple ville ursprungligen att headsetet skulle vara mer inriktat på förstärkt verklighet (ar) och utformas “som ett par diskreta glasögon” som “skulle kännas mer som en modeaccessoar än som en dator fastspänd i ansiktet” Tekniken är dock inte tillräckligt utvecklad för att möjliggöra detta, och headsetet kommer enligt uppgift att vara mer likt ett par “skidglasögon.”
- Headsetet kommer att ha hand- och ögonkontroller och kameror som används för “video pass through” för att visa användarens omgivning på skärmen. En utåtriktad skärm visar ögonrörelser och ansiktsuttryck.
- Användarna kommer att kunna spela spel, ringa Facetime-samtal, träna, meditera och få tillgång till e-post och webben medan de bär enheten. Många Apple-appar kommer att ingå i XROS, headsetets operativsystem, men företaget hoppas att appar från tredje part “kommer att rädda det”, inte olikt den vad alla tidiga appar gjorde för Iphone och Ipad.
- Höga chefer på Apple, som Craig Federighi och Johny Srouji, är skeptiska till att headsetet kommer att bli en succé. Apple inser att de måste ha tålamod med tillväxten av denna nya produkt och justerade sitt interna mål att sälja tre miljoner enheter per år ned till 900 000.
- Företaget har spenderat över en miljard dollar per år sedan 2017 på utvecklingen. Apples vd Tim Cooks tillvägagångssätt har enligt uppgift varit mycket hands-off, en stark kontrast till hur Steve Jobs arbetade. Ett tillvägagångssätt som hindrade möjligheten för utvecklare att få resurser vilket, ledde till förseningar, berättade källor för Gurman.
- Apple sköt upp utvecklingen av “fristående glasögon” för att fokusera på headsetet, och den produkten är minst fyra år bort. En sådan produkt måste “upprepa prestandan hos en iPhone samtidigt som den bara använder en tiondel av strömmen, så att den inte blir för varm och samtidigt passa in i en elegant, bekväm och liten förpackning.
När Cook gör sin presentation under WWDC ska du inte vänta dig många jämförelser med andra headsets. Medan Jobs var övertygad om att Iphone var ljusår före konkurrenterna från Palm och Treo, är ar en mycket mindre etablerad kategori. I likhet med Apple Watch, som var den första verkligt nya produkten under Cooks tid som VD, kommer Reality-headsetetet att definiera en stor del av hans arv. Och baserat på denna extremt djupgående rapport är det allt annat än säkert att det blir en succé.