Apple siktar på fleråriga avtal och har kontaktat Condé Nast, NBC News och IAC, som tillsammans äger Vogue, Wired, Vanity Fair, Ars Technica, The New Yorker, GQ, People, Entertainment Weekly med flera. Apple har föreslagit ett upplägg där de betalar 50 miljoner dollar, vilket skulle ge Apple tillgång till såväl arkiv som nyhetsartiklar att träna sin AI på. Enligt The New York Times var förlagens reaktion på Apples erbjudande ”ljummen”.
Men några förlag, oklart vilka, var “optimistiska” om ett potentiellt partnerskap och var glada över att Apple bad om att få använda deras innehåll istället för att bara träna på redan publicerade nyheter utan tillstånd, som andra AI-företag har gjort.
Flera rykten pekar på att Apple arbetar för att komma ikapp sina rivaler. Apple testar en “AppleGPT”-chatbot internt och planerar för nya AI-funktioner i IOS 18.
Microsoft, Google och Meta har alla implementerat generativ AI i sina produkter under det senaste året, vilket innebär att Apple hamnat på efterkälken. ChatGPT, den mest populära tjänsten från OpenAI, tränades på en enorm mängd data som inkluderar böcker, artiklar och webbsidor.
Utöver upphovsrättsfrågorna har ChatGPT ibland kritiserats för tillförlitligheten i svaren den ger. Genom att träna en AI-modell på en mer skräddarsydd uppsättning information kan Apple få en produkt som genererar bättre svar.