Apple TV Plus har idag en global marknadsandel bland streamingtjänster på fem procent, rapporterar 9 to 5 Mac. Siffrorna kommer från Justwatch som precis har släppt en ny rapport över tittarsiffror på tjänsterna.
Apples marknadsandel nådde en topp på sex procent i mars förra året i samband med premiärerna av Wecrashed och Pachinko och har sedan dess långsamt sjunkit. Netflix ligger alltjämt i topp men har idag 23 procent av marknaden, tätt följd av Amazon Prime Video med 20 procent och Disney Plus med 18 procent.
Läs också: Apple ska satsa miljardbelopp på nya långfilmer
Apples tjänst låg tidigare på femte plats efter HBO som idag har nio procent av marknaden, men har nu passerats av Paramount Plus (Skyshowtime i Sverige) som hamnade på sju procent i den här mätningen. Övriga tjänster, där till exempel lokala tjänster som SVT Play ingår, har tillsammans 21 procent av den globala marknaden.
Undersökningen gäller marknadsandelar och inte totala tittarsiffror. Apple TV Plus kan alltså mycket väl ha vuxit, men långsammare än övriga tjänster.