I en intervju publicerad av Inverse intervjuas Gordon Keppel och Leland Martin, produktchefer på Apple, hur övergången från Intel-processorer till Apples egna markant förbättrat spelprestanda på Mac.
En av anledningarna till att spelutvecklare negligerat Mac, enligt Leland Martin, är att det tidigare fanns en blandning av både integrerade och separata gpu:er “det kan lägga till komplexitet när du utvecklar spel. Eftersom du har flera olika hårdvaruvariationer att ta hänsyn till. Idag har vi effektivt eliminerat den komplexiteten helt med Apple-chipp och skapat en enhetlig spelplattform, som även inkluderar Iphone, Ipad och Mac. När ett spel är designat för en plattform är det en enkel process att föra över det till de andra två. Vi ser detta hända med spel som Resident Evil Village som först lanserades på Mac, nu följt av Iphone och Ipad.”
Det verkar onekligen som att Apple försöker övertyga spelutvecklarna att Mac är en bra spelplattform. De senaste M3-chippen för Mac, inklusive M3 Pro och M3 Max, har hårdvaruaccelererad ray tracing och mesh shading för förbättrad grafik. Den nya teknologin Dynamic Caching i M3-chippen möjliggör realtidsallokering av minnesanvändning, vilket ökar prestanda för krävande appar och spel. Lägg till detta ett nytt toolkit som underlättar att porta spel från Windows till Mac samt att Mac OS fått Game Mode.
Om detta räcker för att locka spelutvecklare återstår att se.