Apple meddelar en ny funktion kallad “contingent pricing” för prenumerationer i App Store. Enligt Apple ger detta utvecklare ett nytt sätt att “locka till sig och behålla prenumeranter” genom att erbjuda “ett rabatterat prenumerationspris så länge de aktivt prenumererar på en annan prenumeration”, detta skriver 9to5mac.
I ett inlägg på Apples sajt för utvecklare går det att läsa följande:
“Contingent pricing” för prenumerationer är en ny funktion som hjälper dig att locka till dig och behålla prenumeranter. Funktionen låter dig ge kunderna ett rabatterat prenumerationspris så länge de aktivt prenumererar på en annan prenumeration.”
En av de mer intressanta aspekterna av denna nya funktion är att den kan användas för prenumerationer från en och samma utvecklare eller två olika utvecklare. Till exempel kan en utvecklare locka nya användare att gå med genom att erbjuda en rabatterad pris om de har en aktivt prenumeration från en annan utvecklare.
En utvecklare kan exempelvis erbjuda prenumeranter på tjänsten X möjlighet att prenumerera på tjänsten Y till ett rabatterat pris. Kunden behåller det rabatterade priset så länge de prenumererar på Y.
Apple säger att de för närvarande testar funktionen och att utvecklare kan anmäla sig för få information i januari.