Nästa stora redesign av iPhone kan vara ett par år bort, och det kan innebära en vikbar Iphone, enligt en rapport på onsdagen av The Information’s Wayne Ma (prenumeration krävs).
Ma citerar en person med “direkt insikt i situationen” och rapporterar att Apple arbetar med prototyper av två vikbara Iphone, även om enheterna befinner sig i ett tidigt skede av utvecklingen. Medan Apple har undersökt komponenttillverkning för telefonerna, säger rapporten att en vikbar Iphone inte är planerad för produktion för detta år eller nästa, så om Apple skulle gå vidare med projektet kan den tidigast lanseras 2026.
Apple har dock stora hinder att övervinna. Det finns “tekniska utmaningar” i produktionen, liksom att utveckla “övertygande funktioner” utöver förmågan att kunna vikas. Apple tror att en design med en utåtvänd skärm på en stängd Iphone är rätt väg att gå, men det gör telefonen känslig för skador. Apple vill också göra den “lika tunn som nuvarande Iphone-modeller.”
Ma rapporterar att Apple har forskat på vikbara enheter i ett decennium och ingenjörer demonstrerade en vikbar 7-tums Iphone 2018. Men projektet lades åt sidan för att fokusera på en vikbar Ipad, som företaget fortsätter att arbeta på – utmaningen fortsätter att vara gångjärnet. Nuvarande vikbara Android-telefoner kan inte vikas ihop platt, vilket Apple föredrar, och det skapar ett synligt veck på skärmen, något Apple försöker att eliminera. Förra veckan rapporterade The Elec att en vikbar Ipad mini skulle kunna levereras 2026 eller 2027.
Vikbara Android-telefoner har funnits sedan 2018, och har blivit mer populära under de senaste åren i takt med att tekniken har förbättrats. De har vissa designkompromisser, som att det blir ett gap vid gångjärnet, problem med ett synligt veck i displayen och tjockleken när de viks. Dessa kompromisser har dock blivit mindre uttalade med tiden, till en punkt nu där det har blivit mer acceptabelt för kunderna, vilket resulterar i en växande marknad.
Enligt en färsk rapport från analytikern Ming-Chi Kuo beror den senaste tidens nedgång i försäljningen av Iphone i Kina på en “ökande preferens för vikbara telefoner bland avancerade användare som deras förstahandsval för att byta telefon” Apple måste alltså lansera en vikbar Iphone för att fortsätta vara relevanta i Kina, en marknad som är avgörande för Apples resultat. Men baserat på denna och andra rapporter kommer det sannolikt att dröja flera år innan något händer.
Översatt av Petter Ahrnstedt