Apple förväntas visa upp sitt nya mixed reality-headset, kallat Reality Pro, vid WWDC keynote den 5 juni. Det är mindre än två månader dit. Och även om headsetet inte förväntas säljas förrän senare i år (och kommer att vara dyrt), måste Apple locka potentiella köpare och utvecklare med spännande upplevelser.
Enligt den senaste rapporten från Bloombergs Mark Gurman skapas nu anpassade ar/vr-versioner av Apples huvudappar. De flesta appar som beskrivs finns redan, men de är inte bekräftade. Gurman hävdar att delar av personalen fått arbeta 80-timmarsveckor för att få programvaran klar inför lanseringen den 5 juni.
Det verkar som att de flesta appar som är förinstallerade på Iphone kommer att få en anpassad app för Reality Pro. Appar som Gurman nämner inkluderar:
- Böcker
- Kalender
- Kamera
- Kontakter
- Facetime
- Fitness
- Filer
- Freeform
- Garageband
- Home
- Imovie
- Keynote
- Kartor
- Meddelanden
- Anteckningar
- Pages
- Bilder
- Påminnelser
- Musik
- Nyheter
- Numbers
- Safari
- Aktier
- TV
- Väder
Gurman talar också om hur vissa av apparna uppdaterats för att använda headsetets mixed reality-funktioner. Till exempel kommer du att kunna se videoinnehåll i en ”virtuell” biosalong. Facetime-appen kommer att skapa en digital avatar av användare i ett virtuellt mötesrum. Kameran låter dig naturligtvis ta foton och video med enhetens kameror, medan Freeform-appen låter användare samarbeta i projekt med hjälp av en virtuell whiteboard.
Det senare sägs vara ett stort försäljningsargument, även om andra företag har försökt sig på virtuellt arbetssamarbete med liten framgång – hittills har människor varit motståndskraftiga mot att arbeta i vr – det upplevs inte som lockande.
Apple sägs också försöka förnya sporttittande, att personen som tittar ska känna som om de är på plats – detta gäller än så länge bara baseboll. Gurman säger också att spel är en viktig kategori för Reality Pro. Vilket inte är underligt, spel är ett av de bästa sätten att demonstrera vr- och ar-teknik.
Gurman säger att Apple har arbetat med ”ett litet antal utvecklare i månader för att hjälpa dem att uppgradera sin befintliga mjukvara för mixed reality”. Det kommer således att finnas ett gap på flera månader mellan Apple visar upp sitt headset och tills det faktiskt går att köpa.
Headsetet kommer att kunna köra flera appar samtidigt i flytande fönster. Den kommer ihåg var du är när du använder dem: exemplet som ges är att om du öppnar Safari i köket, för att sedan gå till ett annat rum och sedan återvända till köket, då kommer Safari att dyka upp igen. Medan Apple vill ha så många ar- eller vr-optimerade appar som möjligt, kommer operativsystemet XR OS, som enligt uppgift är baserat på IOS, att kunna köra Ipad-appar antingen som de är eller med minimal modifiering.
I slutändan låter det som att varje Apple-app kommer att få någon sorts optimerad version för headsetet, där vissa är mer än flytande fönster med ett Ipad-liknande gränssnitt, medan andra använder sig av ar- och vr-funktionerna. Men Apple tycks inse att om de ska lyckas måste utvecklarna vara all-in, snarare än att de antar en vänta-och-se-strategi.
Översatt och bearbetad av Petter Ahrnstedt