VMwares nya ägare Broadcom har den senaste tiden genomfört dramatiska förändringar i virtualiseringsföretagets produktportfölj. Bland annat har evighetslicenser lagts ner och VMware-produkter kommer framöver enbart att säljas som abonnemang. Nyligen meddelade Broadcom också att de lägger ner VMwares gratisversion av Esxi.
Nu bekräftar VMwares marknadsföringschef Prashanth Shenoy att företagets kunder är oroade. Det hela uppmärksammades först av Ars Technica.
“Vi förstår att den här massiva förändringen och simplifiering av produktportföljen och vår affärsmodell väckt många frågor och oro medan ni fortsätter att utvärdera hur ni kan maximera värdet på er investering i VMwares mjukvara”, skriver Prashanth Shenoy i ett meddelande på företagets sajt och fortsätter.
“Vi jobbar proaktivt med försäljningsteamet och partners för att hjälpa kunder hantera övergången och uppmuntrar kunder att kontakta dem för att titta på den bästa lösningen för deras verksamhet.
Prashanth Shenoy säger att de stora förändringarna är nödvändiga för att göra VMwares verksamhet snabbare så att företaget kan leverera innovationer snabbare och skapa mer värde till kunderna. Broadcom har tidigare lovat att de tänker dra upp vinsterna för VMware både snabbt och markant.