Spotify har delat ett gäng tester som visar hur dess Iphone- och Ipad-app kan komma att se ut när EU:s Digital Marketing Act (DMA) träder i kraft den 7:e mars. Vad Spotify visar med testapparna är information om priser, prenumerationserbjudanden och betalningsmetod för IOS-användare i EU. Något som de tidigare inte varit tillåtna att visa på grund av Apples App Store-regler, detta skriver Techmeme.
De nya reglerna förhindrar Apple från att hindra apputvecklare att informera sina användare om alternativa betalnings- eller prenumerationsalternativ.
Spotify säger att de kommer att börja rulla ut några av dessa funktioner från och med den 7:e mars, men att många av funktionerna hänger på hur Apple tolkar DMA. Men de är hoppfulla, i ett blogginlägg skriver de: “I flera år, även i vår egen app, hade Apple dessa regler där vi inte kunde berätta om erbjudanden, hur mycket något kostar, eller ens var eller hur man köper det. Vi vet, helt galet. DMA innebär att vi äntligen kommer att kunna dela detaljer om erbjudanden, kampanjer och mer prisvärda betalningsalternativ inom EU.
Apple har ännu inte berättat hur de kommer att efterleva de nya DMA-reglerna.