Källor som pratade med mobilegamer.biz (via Macrumors) menar att Apple Arcade “luktar död”. De menar att det saknas såväl passion som respekt för spel i Apples toppskikt.
Tjänsten presenterade initialt generösa förskottsbetalningar till spelutvecklare. De flesta spel som släpptes på Apple Arcade under tjänstens första år var lönsamma, vilket innebar en livlina för spelstudios. En spelutvecklare menar att trots bristerna skulle deras företag inte existera utan Apples stöd.
Mobilegamer.biz hävdar att Apple Arcades utbetalningar till utvecklare har sjunkit sedan oktober 2020. Både förskottsbetalningar och “bonuspoolen” per spel har minskat, och Apple sägs undvika att förklara hur dessa summor beräknas. En chef inom gamingvärlden säger att “Apple har ett grumligt mått som de kallar en kvalificeringssession, och bonusutbetalningar görs baserat på detta mått. Men ingen vet vad en kvalificeringssession faktiskt är – det har något att göra med när spelet lanserades, hur länge spelaren spelade och hur ofta de återvänder. Men det är en svart låda.”
Som ett resultat tjänar spelutvecklare med kortare spel samt även vissa indietitlar mindre än spel som gamers återkommer till över tid. Dessutom har det skett en stark förskjutning mot familjevänliga spel när Apple väljer ut spel.
Apple startade om prenumerationstjänsten i april 2021 och avbröt ett stort antal projekt. Vissa tror att Netflix övergång till spelprenumerationer har fått Apple att överväga ett till omtag för Apple Arcade, men den långsiktiga framtiden för tjänsten är oklar.