”It-skandalen förstörde människors liv”

Säg ordet it-skandal och många tänker kanske på härvan kring Transportstyrelsen eller CS avslöjande om 1177-läckan. Vilka givetvis var skandaler båda två men som ärligt talat bleknar rejält i jämförelse med det som kallas den största rättsskandalen i Storbritanniens historia, alltså Postskandalen.

Post Office Scandal sträcker sig 25 år tillbaka i tiden och låter sig inte helt enkelt sammanfattas men allt började med att brittiska postverket, Post Office, 1999 införde ett nytt it-system på sina 14 000 postkontor: Horizon, ett kassasystem från Fujitsu som skulle automatisera bokföringen för underpostmästarna – franchisetagare som driver de lokala postkontoren.

Systemet visade snabbt att det saknades pengar hos mängder av underpostmästare, som inte kunde förklara underskottet och som inte heller kunde spåra felen på samma sätt som när allt fanns på papper. Resultatet blev att över 900 underpostmästare under de följande 15 åren åtalades för sådant som stöld eller bokföringsbrott. Hundratals dömdes till fängelse, ännu fler till andra typer av straff och otaliga drevs i konkurs och blev djupt skuldsatta.

Men det skulle visa sig att underpostmästarna inte gjort något fel. Problemet låg i Horizon-systemet. Och för att göra saken ännu värre ska Post Office ha försökt dölja allt genom att skrämma underpostmästarna till tystnad om it-problemet genom hot om rättsliga åtgärder.

Felen i Horizon-systemet avslöjades redan 2009 av it-tidningen Computer Weekly och det har sedan dess varit en löpande följetong i den brittiska offentligheten med bland annat en stor grupptalan, och en pågående statlig granskningskommission. Hittills har drygt 90 domar upphävts.

I januari i år fick plötsligt det hela en explosionsartad plats i den politiska debatten när tv-kanalen ITV sände dramaserien Mr Bates vs The Post Office som berättar historien om underpostmästare som fått sina liv förstörda av it-skandalen. Tv-serien gav upphov till ett massivt medialt och opionionsmässigt tryck som tvingat fram debatter och utfrågningar i parlamentet och starka åtgärder från politiskt håll. 

Senast förra veckan klubbades en ny lag igenom med syfte att upphäva samtliga domar som fallit. Ett enormt program med kompensationsutbetalningar genomförs, där dömda underpostmästare erbjuds 8 miljoner kronor vardera men där flera tusen människor som på ett eller annat sätt drabbats också ska ersättas. Till exempel de underpostmästare som betalat ur egen ficka för att täcka underskotten it-systemet rapporterade. 

Enligt brittiska politiker kan det bli fråga om så mycket som 1 miljard pund, drygt 13 miljarder kronor, som betalas ut totalt.

Ingen har ställts personligen till svars för det inträffade, varken hos postverket eller hos leverantören Fujitsu. Den japanska it-jätten fick se sitt börsvärde rasa med miljarder veckan efter att tv-serien haft premiär, och Fujitsus globale vd, företagets cfo och dess Europachef har alla bett om ursäkt offentligt sedan dess.

”Vi var involverade från allra första början. Vi hade buggar och fel i systemet. Och vi hjälpte Post Office i deras åtal mot underpostmästarna och för det är vi verkligen ledsna”, sa Fujitsus Europachef Paul Patterson under en utfrågning i parlamentet i januari, där han också öppnade för att it-leverantören ska vara med och betala de drabbade.

Trots att historien alltså pågått i 25 år är den inte över än. Den granskningskommission som tillsattes 2021 fortsätter sitt arbete och ett resultat väntas presenteras i höst.

Tv-serien Mr Bates vs The Post Office har svensk premiär på onsdag 27 mars då den kommer till Britbox/TV4 Play. Med risk för att låta präktig kanske det kan vara värt att samtidigt som man tittar reflektera lite ödmjukt över den makt som it faktiskt har över människor, inte minst i en tid när automatisering och AI får en allt större roll i viktiga beslut och processer i både myndigheter och företag.

För även om it och digitaliseringen gör oss extremt mycket gott så kan dåliga it-system – bokstavligen och bevisligen – förstöra människors liv.

Den här krönikan är hämtad ur CS Veckobrev, ett personligt nyhetsbrev med lästips, länktips och analyser skickat direkt från chefredaktör Marcus Jerrängs skrivbord. Vill du också ha nyhetsbrevet på fredagar? Skriv upp dig för en kostnadsfri prenumeration här.

Digital Transformation