Under de kommande två åren kommer generativ AI att tvinga företagen att hantera en mängd utmaningar, från datasäkerhet till tekniska granskningsnämnder, nya tjänster och – viktigast av allt – kompetenshöjning för medarbetarna.
År 2027 kommer AI att stå för 29 procent av organisationernas utgifter, enligt IDC:s vd Crawford Del Prete, som talade på IDC:s stora Directions-konferens i Boston.
Bara i år kommer ett genomsnittligt storföretag att spendera 290 miljoner kronor på generativ AI-initiativ, enligt data från en IDC-undersökning i februari. Totalt kommer företag och organisationer att spendera 1 500 miljarder kronor på generativ AI-teknik fram till 2027.
På samma sätt förväntar sig teknikleverantörer att fram till 2026 allokera 50 procent av FoU-personalen och capex-investeringarna till AI och automatisering. Fyrtio procent av tjänsteuppdragen kommer också att inkludera generativ AI-aktiverad leverans, vilket leder till en förändring av tjänster som levereras av människor.
– Företagen kommer att genomgå en fundamental förändring, som omfattar hårdvara, mjukvara och datacentrerade plattformar, säger Del Prete.
Fram till 2025 förväntas 75 procent av organisationerna skapa granskningsnämnder för AI-implementering, 40 procent kommer att vilja utöka sina outsourcade AI-tjänster, inklusive AI-leverans, och 40 procent av nya applikationer förväntas bli mer intelligenta, när utvecklare införlivar generativ AI för att förbättra befintliga och nya användningsfall, enligt en färsk cio-undersökning från IDC.
– Under det senaste året har de flesta organisationer övervägt att inrätta Chief AI Officers och kompetenscenter för att bestämma hur AI ska integreras och skapa nya affärscenter för nya AI-förstärkta produkter och tjänster, säger Rick Villars, chef för IDC:s Worldwide Research-enhet.
Enligt Villars omprövar cio:er också sina investeringsplaner och personalbehov baserat på AI-initiativ, till exempel hur AI kommer att påverka en organisations långsiktiga intäkter och lönsamhet.
De flesta organisationer kommer sannolikt att välja en hybridstrategi för att bygga upp sina AI-planer – det vill säga att samarbeta med tjänsteleverantörer och samtidigt anpassa befintliga AI-plattformar som Chat GPT, samt att bygga egna, men mindre, AI-modeller för specifika användningsfall.
– Alla applikationer som du köper kommer att bli mer intelligenta, men se till att de inte blir överlappande med de applikationer som du bygger internt, varnar Del Prete.
– Det kommer att vara en stor, stor del av insatserna framöver.
Faktum är att 60 procent av företagen sannolikt kommer att underleverera med sina generativ AI-initiativ genom att inte skapa kopplingar mellan data, AI-modeller och de AI-applikationer som de inför eller skapar.
De fem största utmaningarna för att införa AI kommer att vara:
- Mätning av ROI för AI-investeringar.
- AI-styrning.
- AI-kompetens och talangstrategi.
- Oro kring långsiktiga kostnader.
- Prioritering av rätt användningsområde.
Den största utmaningen enligt Del Prete är att hitta kvalificerade medarbetare eller att vidareutbilda befintlig personal för att hantera de nya interna lanseringarna av generativ AI och nya AI-stödda produkter och tjänster.
Phil Carter, chef för IDC:s Worldwide Thought Leadership Research, säger att organisationer inte bör förvänta sig en omedelbar avkastning på sina investeringar. Precis som med andra stora ekonomiska förändringar, till exempel när traktorerna kom till jordbruket, kan det ta årtionden innan generativ AI blir allmänt spridd och ger ROI.
– Traktorer uppfanns i slutet av 1800-talet och skulle förändra jordbruksindustrin och befria jordbrukarna från mulor och hästar. År 1940 var det bara 23 procent av bönderna som ägde en traktor, säger Carter.
Precis som jordbrukstraktorer kommer AI att kräva förståelse för användningsområden, en vilja att spendera betydande summor på att köpa tekniken, lösa problem med användningen av generativ AI och utbilda medarbetare.
Som exempel meddelade resesajten Expedia förra året att de hade lanserat en Chat GPT-bot för att hjälpa resenärer att planera sina resor. Boten kunde till exempel rekommendera aktiviteter när en resenär nådde en destination. Den användes av konsumenter, men enligt Peter Maxwell Kern, vd för Expedia, hade den ingen väsentlig inverkan på affären.
Vinsterna av generativ AI kan dock bli enorma, säger Carter. År 2026 kommer företag som lyckas med sina implementeringar att fördubbla sin tillväxt jämfört med konkurrenterna genom att skapa nya interna effektivitetsvinster, kundupplevelser och tjänster.
Varje organisation som överväger en generativ AI-strategi måste skapa ett program för AI-styrning ”by design”, inbegripet en intern datamodell och en modell för styrning av användningen. På så sätt kommer datasäkerhet och AI-styrning att gå hand i hand, säger Carter.
Problemet är dock att endast 36 procent av cio:erna för närvarande bygger upp AI-styrningsprogram, enligt IDC:s undersökning.
Ett annat problem för många har varit rädslan för att generativ AI ska ta död på arbetstillfällen. Carter och andra hävdar dock bestämt att tekniken visserligen kan förändra hur anställda utför sitt arbete, men att den kommer att avlasta dem från vardagliga uppgifter och ge dem större kreativ frihet.
Förra året tillkännagav exempelvis Ikea en AI-driven kompetensstrategi för att omskola mer än 8 500 callcenter-agenter till att fungera som ”inredningsrådgivare” och samtidigt låta en AI-bot hantera nästan hälften av alla vanliga konsumentförfrågningar. Men företaget har inte sett någon minskning av antalet anställda som resultat av det.
I en annan fallstudie som Carter presenterade kunde ett icke namngivet företags callcenter-agenter använda generativ AI för att sammanfatta transkriptioner av kundsamtal; tekniken sparade varje agent i genomsnitt två minuter per samtal, vilket ledde till en produktivitetsökning på 25 procent och möjligheten att snabbare gå vidare till nästa samtal.
– Rädslan för att AI ska ta över våra jobb hör vi ofta. Det här handlar om någon som vet hur man använder AI bättre än du. Vi måste ta till oss den här tekniken för att kunna göra vårt jobb bättre, säger Carter.
Och även om utbildning av personalen kommer att vara avgörande för att medarbetarna ska trivas med AI-verktyg som Chat GPT eller andra AI-assistenter, måste organisationerna börja med att utbilda cheferna i AI-kompetens och förändringshantering.