Så sent som igår beslutade EU-kommissionen att App Store har utgjort ett konkurrenshinder på den digitala musikmarknaden och som följd delade de ut rekordböter, 18 miljarder kronor, till Apple.
Enligt Apple har EU-kommissionen kommit fram till detta trots att de inte har kunnat hitta några trovärdiga bevis för att konsumenter lidit skada och trots att marknaden för streama musik blomstrar med effektiv konkurrens.
I pressreleasen skriver Apple att ”Spotifys framgångar beror till stor del på App Store och på de verktyg och den teknik som Spotify använder till att bygga, uppdatera och nå ut med sin app till Apple-användare världen över.”
Utvecklare som säljer fysiska varor, visar annonser i sina appar eller erbjuder gratisappar betalar inga avgifter alls till Apple. Detsamma gäller om en utvecklare säljer ett abonnemang på nätet, innan användaren öppnar appen på sin telefon. Utvecklare av musikappar kan lägga in information om andra erbjudanden utanför själva appen tillsammans med en länk som leder till en webbplats där användarna kan skapa och hantera sina konton.
Spotify har över 50 procent av den europeiska marknaden och de har en ännu högre marknadsandel på IOS än på Android. Enligt Apple har Europas digitala musikmarknad formligen exploderat. Företagen konkurrerar om nya kunder och kunderna har många alternativ att välja mellan. Förra året fanns det närmare 160 miljoner abonnenter – att jämföra med 25 miljoner 2015 – vilket motsvarar en ökning på hela 27 procent om året.
Apple menar att trots framgångarna och trots App Stores bidragande roll betalar Spotify ingenting till Apple. Det beror på att Spotify, precis som många andra utvecklare på App Store, har gjort ett valet att sälja sina abonnemang på sin sajt istället för i själva appen. När så sker tar Apple inte ut någon provision.
Apple skriver att Spotifys app laddats ned, laddats ned på nytt och uppdaterats fler än 119 miljarder gånger (!) på Apple-enheter. Att de har åtkomst till Apples över 250 000 API:er – och använder 60 av Apples ramverk – så att deras appar kan ansluta via bluetooth, skicka notiser, spela ljud i bakgrunden på en användares enhet med mera.
I en synnerligen syrligt formulerad mening skriver Apple att ”I affärssammanhang kan det vara svårt att komma överens om vad som kännetecknar en bra deal. Men de flesta kan nog enas om att gratis är en riktigt bra deal. Men gratis är inte gott nog åt Spotify. De vill ändra reglerna för App Store, så att de gynnar Spotify ännu mer.”
Enligt Apple vill Spotify ändra reglerna till sin fördel genom att lägga in abonnemangspriser i sin app utan att använda App Stores system för köp i appar. ”De vill använda Apples verktyg och teknik, utnyttja App Store för distribution och dra fördel av det förtroende som vi har byggt upp – utan att betala Apple någonting alls för besväret. Kort och gott – Spotify vill ha mer.”
Apple skriver att det inte finns bevis för att konsumenterna har lidit skada: Kunder i Europa har fler alternativ än någonsin att välja mellan på en digital musikmarknad som har vuxit exponentiellt. På bara åtta år har den gått från 25 miljoner till närmare 160 miljoner abonnenter – med fler än 300 miljoner aktiva lyssnare – och Spotify är den största vinnaren.
Det är värt att ha i åtanke att detta är en partsinlaga från Apple. På samma sätt som när Spotify uttalar sig över hur illa behandlade de blir av Apple.
Sista ordet är ännu inte sagt. Men nog hade Apple kunnat undvika mycket av de här om de inte hade haft så himla hög svansföring och varit mer ödmjuka under de 15 år som App Store har funnits.
Du kan läsa hela pressmeddelandet här.