Härom dagen vann Epic Games i rätten över Google, som anklagades för att försöka skapa en monopolsituation och att använda konkurrensbegränsande medel för att tvinga utvecklare att sälja sina appar på just deras app-butik. Epic stämde även Apple på liknande grunder, men Apple friades – vilket kan verka underligt då App Store med sina drakoniska regler ofta anklagas för just att vara ett monopol.
Lustigt nog är det inte olagligt att ha en monopolliknande situation – i varje fall inte i USA. Tack vare att Apple har ett slutet ekosystem har de uppnått ett “monopol” inom sitt eget ekosystem och det utan att vara konkurrensbegränsande. De begränsar inte heller konkurrensen inom sitt eget ekosystem, det vill säga i det här fallet App Store, där liknande appar kan konkurrera med exempelvis prissättning eller liknande.
Google å andra sidan har ett öppet ekosystem. Vem som helst kan skapa sin egen appbutik för Android och flera har redan gjort det, till exempel Samsung har Galaxy Store. Därmed kan olika app stores konkurrera med varandra.
Men i det här fallet hade Google bland annat tvingat utvecklare att använda deras betalningssystem om de ville ha sina appar i Play Store. Något som juryn ansåg vara konkurrensbegränsande.
Mer frapperande var att det kom fram bevis på att Google betalat spelutvecklare fler hundra miljoner dollar, som en del av “Project Hug”, för att de skulle ha kvar sina appar på Google Play. Men det visade sig finnas intern kommunikation där chefer medgav att den verkliga anledningen med Project Hug var att förhindra att nya app stores öppnade.
Epic vill ovanligt nog inte ha något skadestånd. De vill istället att domaren ska beordra Google att uppfylla sitt löfte om ”ett öppet, konkurrenskraftigt Android-ekosystem för alla användare och deltagare.” De har också bett domaren att beordra Google att underlätta för tredjeparts-appbutiker och att separera app-butiker från betalningsmetoder.
Google har överklagat domen.