Förra året använde 31 procent av de svenska företagen minst ett AI-verktyg – det innebär en tillväxttakt på 41 procent från de 22 procent av företagen som gjorde det 2022.
Det framgår av en rapport från AWS där 1 000 medborgare och 1 000 företag i vardera Sverige, Danmark, Norge och Finland deltagit.
Under förra året ökade de svenska företagen sina investeringar i digital teknik med 48 procent, något lägre än det nordiska snittet på 51 procent.
Samtidigt anser 82 procent av de svenska företagen att digital teknik krävs för att de ska klara sina femåriga tillväxtplaner – i paritet med snittet i Norden, 81 procent, och Europa, 84 procent.
Mindre företag som har färre än 50 anställda ser digital teknik som ännu mer avgörande för att de ska klara sin tillväxt, där ligger andelen på 87 procent.
Investeringar ökar
Det kommande året räknar svenska företag med att investeringarna ökar med 53 procent vilket är i paritet med våra nordiska grannar. De tre närmaste åren fortsätter de svenska företagen räkna med att investeringarna växer med 53 procent medan resten av Norden ligger på ett snitt på 59 procent.
Ungefär en femtedel av de svenska it-budgeterna – 18 procent – gick förra året till AI.
Till 2030 räknar de svenska företagen med att AI-andelen i deras it-budgetar ökar till 27 procent – något mer än det nordiska genomsnittet på 25 procent men samma som snittet i Europa.
Och 55 procent av de svenska företag som har infört AI använder stora språlmodller. LLM och generativ AI, vilket är i linje med det nordiska genomsnittet, men lägre än det europeiska på 66 procent.
En mycket stor andel, 95 procent, av de svenska företagen som använder AI anser att det förbättrat deras automatisering och effektivitet. 70 procent anser att det förbättrar kundupplevelse och 75 procent att det leder till en bättre produktutveckling.
Framöver räknar 90 procent med att AI kommer att förbättra beslutsfattande och analys avsevärt – vilket är över det nordiska genomsnittet på 84 procent. Nästan lika många, 88 procent tror på produktivitetsförbättringar drivna av AI, det nordiska snittet är 82 procent.
Hinder på vägen
Men det finns också hinder på vägen. 40 procent av de svenska företagen uppger att en större valfrihet mellan AI-leverantörer skulle göra det lättare att experimentera. 15 procent uppger att de skulle kunna använda sina AI-verktyg mer om reglerna för datautbyte mellan AI-leverantörer skulle bli mer flexibla.
Svenska företag är också lite oroligare än de nordiska och europeiska när det gäller den skada som AI-användning kan orsaka eller det potentiella ansvaret – 20 procent ser det som ett hinder jämfört med 10 procent i Europa och 13 procent i Norden.
Som vanligt kommer också kompetensfrågan in. 30 procent ser bristen på kompetens som ett hinder för att införa fler AI-verktyg.