IBM köper Hashicorp för 69 miljarder

IBM meddelar att de kommer att köpa automatiseringsföretaget Hashicorp för 6,4 miljarder dollar, motsvarande 69 miljarder kronor.

När affären har slutförts, vilket förväntas i slutet av 2024, planerar IBM att ytterligare integrera Hashicorps automatiseringsteknik i sina Red Hat-, Watsonx-, datasäkerhets-, it-automatiserings- och konsulterbjudanden. IBM använder redan Hashicorp-teknik i många av sina molnerbjudanden.

Hashicorps produkter inkluderar det populära Terraform-paketet, som gör det möjligt för kunder att automatiskt tillhandahålla infrastruktur, nätverk och virtuella komponenter över flera molnleverantörer och lokala miljöer. Företaget erbjuder även Vault för identitetsbaserad autentisering och för att auktorisera åtkomst till känslig data, Nomad för workload orchestration, Boundary för säker fjärråtkomst och Consul för tjänstebaserat nätverkande.

Dessutom har Hashicorp teknikavtal med de flesta större molnleverantörer, inklusive Amazon Web Services, Google Cloud och Microsoft Azure.

HashiCorp är ”ett företag som vi har samarbetat med under lång tid och som vi tror passar utmärkt strategiskt med IBM”, säger Arvind Krishna, IBM:s vd, under en telefonkonferens. 

– Företagskunder brottas med en aldrig tidigare skådad expansion av infrastrukturapplikationer i offentliga och privata moln, såväl som i lokala miljöer, vilket gör detta till den perfekta tidpunkten att genomföra detta förvärv, säger Krishna. 

– Eftersom generativ AI-användning accelererar vid sidan av traditionella arbetsbelastningar, arbetar utvecklare med alltmer heterogena, dynamiska och komplexa infrastrukturstrategier. Hashicorp har en dokumenterad erfarenhet av att hjälpa kunder att hantera komplexiteten i dagens infrastruktur genom att automatisera, orkestrera och säkra hybrid- och multi-cloud-miljöer. 

Hashicorp blir ett strategiskt tillskott till IBM-portföljen och utökar Red Hats hybridmolnfunktioner för att tillhandahålla automatiserad livscykelhantering av infrastruktur och säkerhet från början till slut, säger Krishna. 

– Terraform är branschstandarden för automatisering av infrastruktur för dessa miljöer med säkerhet i fokus för alla företag, säger Krishna.

Genom att till exempel kombinera konfigurationshanteringsfunktionerna i Red Hats Ansible Automation Platform och Terraforms automatisering kommer det att förenkla provisionering och konfiguration av applikationer i hybridmolnmiljöer, säger IBM.

Hashicorp-affären blir IBM: s tredje förvärv av året och det trettonde sedan 2023. Företagets förvärv 2018 av mjukvaruföretaget Red Hat för 34 miljarder dollar är fortfarande dess största uppköp hittills.

Dave McJannet, Hashicorps vd, kommer att rapportera till Rob Thomas, IBM: s senior vice president med ansvar för programvara, om affären går igenom, enligt IBM.

Cloud Computing, Industry

IBM köper Hashicorp för 69 miljarder Read More »

Outsourcing-marknaden växer – mega-affärerna blir fler

Den globala marknaden för managed services kommer att växa under 2024 på grund av ökade it-utgifter och större investeringar i managed services-avtal som involverar AI och cloud computing, enligt analysföretaget IDC.

”Denna trend kommer att fortsätta under de närmaste åren i takt med att fler organisationer experimenterar eller går live med AI-baserade tjänster. Även om en betydande del av it-utgifterna kommer att vara AI-centrerade, kommer molntekniken att fortsätta att driva it-marknaden”, säger IDC i ett uttalande.

Denna förväntade uppåtgående tillväxt, säger IDC, kan ses i den starka starten på året trots en nedgång i affärer 2022-23.

Enligt IDC undertecknades mer än 1 800 managed services-affärer under 2023 till ett värde av 100 miljarder dollar i totalt kontraktsvärde. Även om det totala antalet affärer minskade under 2023 jämfört med föregående år, förblev den genomsnittliga affärsstorleken konstant, enligt rapporten.

Det fanns en anmärkningsvärd ökning av antalet stora affärer, särskilt de som överstiger 100 miljoner dollar i kontraktsvärde. Denna trend tillskriver IDC de växande investeringarna från organisationer inom områden som AI och moln.

Av alla managed services-affärer under 2023 var mer än 45 procent av det globala totalvärdet koncentrerat till USA, vilket IDC tillskriver de ökade teknikinvesteringarna i regionen. 

”Flera noterbara avtal inkluderar: AT&T- och Ericsson-avtalet värt 14 miljarder dollar; Verizon Business- och HCL Technologies-avtalet värt mer än 2 miljarder dollar och Core Logic- och Cognizant-avtalet värt 1 miljard dollar”, skriver företaget. 

Västeuropa stod för 42 procent av det globala totalvärdet, vilket enligt IDC är en betydande ökning jämfört med 2022.

Västeuropa bibehöll en stark tillväxt trots olika ekonomiska och geopolitiska osäkerheter. Flera mega-affärer värda miljarder dollar i värde tecknades i regionen, som involverade AI-drivna tjänster och processförbättringar, däribland Liberty Global och Infosys-avtalet värt 1,5 miljarder pund, säger IDC. 

”Många av de stora affärerna undertecknades i Norden, till exempel avtalet mellan Danske Bank och Infosys samt avtalet mellan LähiTapiola och CGI, vilket ytterligare bidrog till tillväxten i regionen.”

AI styr och ställer

IDC-rapporten om managed services visar tydligt att AI-drivna affärer har fått allt större genomslagskraft under åren och företaget har förutspått att trenden kommer att fortsätta att hålla i sig under 2024. Den genomsnittliga storleken på AI-relaterade erbjudanden har mer än fördubblats under 2023 jämfört med 2022.

”Även om AI-erbjudanden huvudsakligen är paketerade med managed services, ser vi högre nivåer av AI-implementeringar i stora sektorer, särskilt tillverkning och finansiella tjänster”, påpekar IDC i rapporten.

Analysföretaget menar vidare att stora tjänsteleverantörer har gjort sitt bästa för att kompetensutveckla sin personal för att möta efterfrågan på generativa AI-applikationer ”eftersom organisationer vill ha ytterligare integration med sina befintliga applikationer och processer.”

Enligt analysföretaget kommer avtalsstorleken för managed services under 2024 att vara större än under 2023. 

”Trots blandade signaler från ekonomiska indikatorer förväntar sig IDC ett ökat antal stora managed services-kontrakt 2024 med en högre genomsnittlig avtalsstorlek”, säger företaget. 

IDC säger att flera mega-affärer med värde på mer än 500 miljoner dollar redan har tecknats under det första kvartalet 2024, varav 15 procent av värdet är från AI-relaterade affärer och 60 procent från molnrelaterade affärer.

Ett annat marknadsundersökningsföretag, Grand View Research, är också ganska optimistiskt och förutspår att MSP-intäkterna kommer att växa under 2024. 

”Den globala marknaden för managed services uppskattades till 299,01 miljarder dollar år 2023 och förväntas växa med en genomsnittlig årlig tillväxttakt (CAGR) på 13,6 procent från 2023 till 2030”, säger Grand View Research i en av sina rapporter.

IDC förutspår vidare att cirka 3 000 managed services-avtal värda över 150 miljarder dollar kommer att förnyas under 2024, vilket innebär betydande möjligheter för tjänsteleverantörer. 

”Mer än 200 av dessa affärer beräknas ha ett totalt värde på över 100 miljoner dollar”, tillägger man i rapporten.

Digital Transformation, Industry

Outsourcing-marknaden växer – mega-affärerna blir fler Read More »

Teknikstrul stjäl runt två veckor av vår arbetstid varje år

Hälften av svenskarna arbetar digitalt 3-5 timmar per dag. Samtidigt går 75 minuter i veckan i snitt åt till teknikstrul enligt en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av it-företaget Avoki och där 1 071 personer tillfrågats. 

På frågan vilka tekniska problem som stjäl mest tid under arbetsdagen hamnar inloggning i olika system i topp, 51 procent uppger det. Därefter kommer att hitta rätt dokument, 32 procent, dålig uppkoppling, 27 procent och bristande videokonferensteknik och att koppla upp sig i digitala möten väljs båda av 16 procent. 

– It-strul är vår tids stora energitjuv på arbetsplatsen. Enligt vår undersökning lägger varje svensk två veckors arbetstid på it-strul varje år. Det är tid vi hade kunnat använda för att öka produktiviteten och stärka den svenska konkurrenskraften. Eller ge våra medarbetare längre semester och återhämtning, säger Peter Uddfors, vd på Avoki. 

I undersökningen har deltagarna också fått svara på vad som stör dem mest på hos sina kolleger. Flest, 18 procent, tycker att kommunikationskanalen kollegan väljer – mejl, teams eller telefon – är irriterande. Att glömma att sätta på mute i ett digitalt möte är heller inte populärt, 15 procent retar sig på det. 12 procent ser bristande respekt för it-säkerhet som det mest störande. 

Careers, Digital Transformation

Teknikstrul stjäl runt två veckor av vår arbetstid varje år Read More »

Kuo: Minskad efterfrågan på Vision Pro

Kuo: Minskad efterfrågan på Vision Pro Read More »

Rykte: Apple utvecklar egna processorer för AI-servrar

Rykte: Apple utvecklar egna processorer för AI-servrar Read More »

Nya EU-regler tvingar företag att reparera produkter som inte omfattas av garantin

Nya EU-regler tvingar företag att reparera produkter som inte omfattas av garantin Read More »